De restauratie van een steenbakkerijrelict krijgt een Vlaamse premie van 750.000 euro

Op 12 juni 2019

Vrijdagmiddag bezocht Vlaams minister-president Geert Bourgeois de site Emabb en kende twee erfgoedpremies toe. Voor het gemeentepark is er 908.000 euro. De hele opsmuk is geraamd op 1,2 miljoen euro. Voor de steenbakkerij Novobric/Lauwers in Noeveren is 752.000 euro premiegeld. In totaal is voor de restauratie 2,2 miljoen euro nodig. “Kempens Landschap en de gemeente Boom zijn verheugd dat beide dossiers dankzij de steun van de Vlaamse overheid versneld kunnen gerestaureerd worden”, zegt burgemeester Jeroen Baert (N-VA). Voor beide dossiers zijn eerder een beheerplan en restauratiedossier opgesteld.

Gedeputeerde en covoorzitter van Kempens Landschap Kathleen Helsen licht toe dat in de ringoven op de gelijkvloerse verdieping een bezoekerscentrum komt, waar het verhaal van de Boomse baksteen wordt gebracht, met een focus op de verhalen en leefomstandigheden van de arbeiders. De eerste verdieping krijgt twee moderne polyvalente zalen en bovenop de schoorsteen komt een uitkijkpunt met zicht op Noeveren. Hiervoor gaf ook de provincie al een subsidie van 25.000 euro. Boom is eigenaar van de site. Het Kempens Landschap en de vzw Emabb verwierven voor een periode van 54 jaar de erfpacht.

Geschreven door jb