Opnieuw mondneusmaskerplicht in Boomse centrumstraten

Op 16 september 2020

Boom wordt de jongste vier dagen opnieuw geconfronteerd met een stijgende besmetting. Zo zijn er volgens de laatste cijfers 32 besmettingen geteld, en dat op 19 adressen. Het Agentschap Zorg en Gezondheid en de aangeduide ambtenaar-arts zijn volop bezig met de brondetectie en het opsporen van eventuele haarden, maar voorlopig is daar nog geen lijn in te trekken. Verder onderzoek kan de komende uren misschien extra nuttige informatie opleveren.
Intussen riep burgemeester Jeroen Baert een crisiscel samen met de ambtenaar-arts, de dienst noodplanning van de gouverneur, de korpschef van de lokale politiezone, de postoverste van de lokale brandweerzone, de noodplanningscoördinator, een afgevaardigde van de sociale dienst en de communicatiedienst. Dat gebeurde op zijn verzoek ook al anderhalve maand geleden toen Boom de eerste keer de alarmdrempel overschreed.
Op de crisiscel dinsdagavond werd unaniem beslist de maatregelen in Boom opnieuw te verstrengen.
Belangrijkste maatregel is dat er naar analogie met onder meer de binnenstad van Mechelen en bij
burgemeestersbesluit opnieuw een algemene mondneusmaskerplicht wordt ingevoerd in de centrumstraten van Boom. Het gaat om de zone met volgende straten:
Tuyaertsstraat – Blauwstraat – Bassinstraat – Groene Hofstraat – Leopoldstraat - Hoogstraat Markt – viaduct Colonel Silvertopstraat – H. Spillemaeckerstraat – Kerkstraat – Antwerpsestraat van hoek Groene Hofstraat tot hoek met Tuyaertsstraat.
De mondneusmaskerplicht geldt enkel tussen 01u en  06u ’s nachts NIET. Wie zich niet aan deze plicht houdt, wacht een boete van 250 euro omdat hij niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt.
Begin volgende week worden hiervoor al de nodige zoneborden geplaatst en zal meteen het gebod ingaan. Er zal dan opgetreden worden.