Officiële opening parking Wyckmansveld

Op 19 oktober 2019

De parking Wyckmansveld, aan het begin van de wijk de Schomme, is eindelijk een feit. Het resultaat mag er zijn, de lijdensweg ernaartoe iets minder.

Bij de start van de ontwikkeling van de wijk De Schomme was door de ontwikkelaar een appartementsblokje voorzien op de plek waar nu de parking Wyckmansveld is geopend. Tijdens het burgemeesterschap van Patrick Marnef werd beslist om die appartementsblok niet te bouwen. Het zou niet alleen de woondruk, maar vooral ook de parkeerdruk op de wijk laten toenemen, luidde het.

Het werd uiteindelijk een administratieve veldslag die zowat twintig jaar duurde voordat het licht op groen stond om dat stukje grond te wijzigen in een parkeerzone. Enkele jaren geleden werden er keitjes gelegd, als eerste tussenstap naar een definitief ontwerp. “Er zijn minstens zes verschillende ontwerpen aan vooraf gegaan, voordat deze definitieve invulling is toegewezen”, zei burgemeester Jeroen Baert (N-VA) bij de opening. Schepen van Openbare Werken Francis Sanchez (N-VA) verduidelijkt dat het om een investering gaat van 137.000 euro. “Hiermee is ook de aangrenzende parking gefatsoeneerd. De nieuwe parking telt 35 parkeerplaatsen, heeft waterdoorlatende klinkers en de groenaanleg - struiken en enkele bomen - volgt volgende maand.”

“Het was de afgelopen weken een moeilijke periode toen ze de parking hebben aangelegd”, klinkt het in het naburige café Biljart. “Tientallen parkeerplaatsen bleven onbenut en hier in de buurt zijn er niet veel alternatieven. Ik ben dan ook zeer blij dat het achter de rug is en de klanten en buurtbewoners nu vlakbij kunnen parkeren”, zegt uitbater Rudi.

Door Jan Boey