Gemeente Boom werkt verder aan plannen voor handelscentrum

Op 18 maart 2022

Boom werkt verder aan plannen voor handelscentrum

Het lokaal bestuur Boom focust meer dan ooit op handelskernversterking. Eén van de initiatieven in dit kader is een nieuwe richtlijn en een belastingreglement dat op 17 maart 2022 aan de gemeenteraad werd voorgelegd.

Richtlijn

Er wordt een richtlijn ingevoerd om de beeldkwaliteit en leefbaarheid in het handelscentrum te verbeteren. Net als vele Bomenaars stellen we vast dat er een verschraling is van het aanbod in het handelscentrum en dat dit de kwaliteit absoluut niet ten goede komt. Er komen heel wat dezelfde handelszaken bij (kebabzaken, pizzeria’s, kappers, …). Er is dus weinig complementariteit. Dit is niet alleen nefast voor de aantrekkingskracht van het handelscentrum, maar zorgt ook voor een verhoogd onveiligheidsgevoel.

Dat willen we nu duidelijk een halt toeroepen door een temporisering in te voeren voor de vestiging van specifieke handelszaken in het handelscentrum: Kebabzaken, minisupermarkten, nachtwinkels, pizzeria's, kansspelinrichtingen, gsm-hersteldiensten, kapperszaken, shishabars, privéclubs, seksinrichtingen. Heel concreet zullen deze handelszaken een vergunning geweigerd worden als zij zich hier willen vestigen.

Het is een eerste stap om de vestiging van handelszaken te sturen. In samenwerking met de Profploeg zal de komende maanden ook verder gewerkt worden aan een meer omvattend handelsvestigingsbeleid en geactualiseerd beeldkwaliteitsplan. Boom is niet de eerste gemeente die dergelijke richtlijn invoert. Ook Turnhout deed dit al met positieve resultaten!

Belastingreglement

In 2019 werd reeds een belastingreglement ingevoerd voor nachtwinkels en winkels die telecomapparatuur ter beschikking stellen. Aangezien deze winkels gepaard gaan met nachtelijke overlast en ook extra inspanning vraagt in functie van het handhaven van de veiligheid, is een gemeentelijke belasting ingevoerd. We stellen vast dat het reglement -gelet op de situatie in Boom vandaag- te beperkt is en uitgebreid dient te worden. Het reglement wordt zo ook meer afgestemd op het Politiereglement en de RAUVO in onze gemeente. Zo zal het reglement uitgebreid worden naar: belwinkels, privé-clubs, wedkantoren, shishabars en seksinrichtingen.

Deze winkels dienen bij de opstart een belasting van 6000 euro te betalen en worden jaarlijks extra belast met een belasting van 1500 euro.

Dit zijn maatregelen die genomen worden om in te spelen op een toenemende tendens in onze gemeente. Ondertussen wordt in samenwerking met de profploeg verder gewerkt aan een allesomvattend plan voor het handelscentrum en de lokale economie. Dit plan wordt momenteel verder afgewerkt en zal binnenkort voorgesteld worden.