Omgevingswerken Den Brandt voor 1,1 miljoen euro minder.

Op 7 april 2013

De omgevingswerken aan het vroegere ziekenhuis Den Brandt werd door het vorige bestuur nog geagendeerd.

De nieuwe meerderheid die er zat an te komen blokkeerde het dossier.

Nu blijkt dat hetzelfde voor 1,1 miljoen euro minder wordt uitgevoerd.

In de laatste gemeenteraad van december is door de toenmalige meerderheid de omgevingswerken aan het J. Van Cleemputplein geagendeerd als een meerwerk voor de renovatie van het vroegere ziekenhuis AZ Den Brandt. Het prijskaartje dat hiervoor met de aannemer werd overeengekomen bedroeg bijna 2,6 miljoen euro. Jeroen Baert, toen nog oppositie en inmiddels de Boomse N-VA burgemeester, zorgde evoor dat het punt van de agenda werd gehaald. Zeer tegen de zin van de toenmalige meerderheid. Patrick Marnef (sp.a) en toenmalig OCMW-voorzitter Nourdine Ekouakibi. Zij pleitten er toen voor om deze werken toch te laten doorgaan, omdat anders de parkeerplaatsen niet zouden klaar zijn als het gebouw in gebruik werd genomen.

Inmiddels heeft de nieuwe meerderheid N-VA, CD&V en Open VLD een openbare aanbesteding uitgeschreven. Uit deze 17 biedingen blijkt dat de goedkoopste liefst 1,1 miljoen euro minder vraagt om dezelfde werken volgens dezelfde lastvoorwaarden uit te voeren. Na verslag van het nazicht van de biedingen bleek VBG uit Herentals, die eerder in Boom ook de Kerkhofstraat/Kapelstraat/Varkensmarkt hebben heraangelegd, de meest voordelige offerte te hebben ingediend of 1.325.666 euro. Concreet gaat het om de aanleg van 160 parkeerplaatsen en tien voor mindervaliden. Ook de rioleringen moeten heraangelegd worden en de aansluiting moet via het Van Cleemputplein en een stuk van de Advokaatstraat tot aan de Kekhofstraat gebracht. In het prijskaartje zit ook de aanleg van een fietspad dat langsheen de parking over het J. Van Cleemputplen loopt.

“Dit is een hallucinant verhaal”, zegt burgemeester Jeroen Baert in een eerste reactie. “Dit betekent dat ons nieuwe bestuur dezelfde werken gunt voor een bedrag dat 1,1 mio euro goedkoper is dan de offerte die er in de allerlaatste gemeenteraad van december 2012 nog snel ging doorgeduwd worden door het vorig bestuur. Dat is een verschil van 48,53 %! Tegelijk is niet langer het OCMW bouwheer, maar wijzelf als gemeente ,waardoor we ook nog eens de BTW op de rioleringswerken recupereren. Ik vraag me oprecht samen met én in het belang van de Boomse belastingbetaler af wat er voor zorgde dat de vorige offerte – nauwelijks drie maanden oud - bijna het dubbele bedroeg.", zegt burgemeester Baert.
Zodra de gunning definitief is, zal er een informatievergadering komen voor de buurt. Daarop zal de timing en fasering van de werken toegelicht worden. Het Van Cleemputplein is na de werken definitief gevrijwaard van sluipverkeer.

Jan BOEY    GVA