Boom één en Groen begaan politieke flater.

Op 21 maart 2013

Boom (2850) Boom één en Groen kondigden deze week aan dat ze de raad gingen bijeenroepen. Nu blijkt dat Boom één en Groen een vormfout maakten en hun aanvraag tot een extra gemeenteraad de prullenmand ingaat.

De fractievoorzitters van de oppositiepartijen Boom één en Groen, respectievelijk Patrick Marnef en Sven Cools, maakten deze week bekend dat ze donderdag 28 maart wel een raad wilden bijeenroepen. Inmiddels is hun formele vraag tegen het licht gehouden en blijkt dat ze een stevige vormfout hebben gemaakt bij het indienen van hun verzoek. Er is vastgesteld dat het schriftelijk verzoek slechts werd ondertekend door twee gemeenteraadsleden, met name Marnef en Cools, maar niet door de zeven andere gemeenteraadsleden in wiens naam dit verzoek is opgesteld.

"Aangezien dit een formele vormvereiste betreft om te kunnen nagaan of effectief één derde van de raadsleden vragende partij is om een gemeenteraad samen te roepen, heb ik geoordeeld als voorzitter van de gemeenteraad dat het verzoek niet ontvankelijk is", legt burgemeester en voorzitter van de raad Jeroen Baert uit. Nog voor dit bekend raakte had de meerderheid N-VA, CD&V en Open VLD al bekend gemaakt dat ze hun kat gingen sturen naar deze extra raad.

"Net als hun ongegronde, en dus afgewezen, klacht tegen de samenstelling van het AGB, als het geklungel bij het amenderen van een agendapunt door Anita Ceulemans, bijna 25 jaar gemeenteraadslid, tijdens de gemeenteraad van eind januari, strandt ook dit initiatief op hun eigen onkunde. Misschien is een cursus ?Hoe starten als gemeenteraadslid' geen slechte investering voor de fractie van Boom Eén!", laat Hans Verreyt (VB) in een reactie weten.

Jan BOEY GVA